17 czy 15? GTWB CXXI "warszawskie tajemnice".

Na willi przy Malczewskiego 17 wisiała sobie tablica informująca, że tu podczas Powstania mieściło się dowództwo pułku Baszta.
Na czas gruntownego remontu tablicę zdjęto. Remont właśnie dobiega końca i między rozmaitymi urzędami krążą już pisma o powrocie tablicy.
Ale jest problem ponieważ... wg różnych relacji Daniel miał kwaterę nie przy Malczewskiego 17 a w domu obok, Malczewskiego 15. Więc może warto aby tablica pojawiła się w miejscu prawidłowym.

Zacytuję:

"No i teraz właśnie odkryłem niewłaściwą rzecz, bo przez cały czas Powstania miałem kwaterę przy ulicy Malczewskiego 17, a pod numerem piętnaście mieszkał dowódca pułku – pułkownik „Daniel”. Kilkanaście dni temu tam byłem, bo od czasu do czasu tam chodziłem, i pod numerem siedemnaście wisi wmurowana tablica, że tu mieszkał pułkownik „Daniel” w czasie Powstania. To nieprawda, bo mieszkał pod piętnastym. Nawet nasz oddział wystawiał wartę w tej willi koło pułkownika."

Jan Gorczak "Włóczęga"
https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/jan-gorczak,1664.html

--------------------------------------

"Byłam w [dowództwie] Pułku „Baszta” do momentu kapitulacji. Początkowo dowództwo mieściło się na Malczewskiego 15, w końcu sierpnia było przeniesione na Bałuckiego 22."

Maria Jagowd-Wolska „Marysia”
https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/maria-jagowd-wolska,1689....

--------------------------------------

"on przychodził do komendy przy ulicy Malczewskiego 15"

Zofia Dillenius „Jodła”
https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/zofia-dillenius,242.html

------------------------------------------

Na Malczewskiego 17 zaś kwaterowali żołnierze i żołnierki.

"Wracaliśmy z dworca i poszłam z Powstańcami na ulicę Malczewskiego 17. Tam była moja pierwsza kwatera. Co tu dużo mówić – to nie była kwatera, nie było nic przygotowane. Pokotem żeśmy pierwszą noc spędzili, jedno koło drugiego, na ziemi. To jest niewyobrażalne, ale tak to było. Po prostu byliśmy zmęczeni, bośmy się nalatali przez cały dzień. W każdym razie przez kilka dni [tam] kwaterowałam."

Zofia Sikorska „Zoja”
https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/zofia-sikorska,2523.html

-------------------------------------------

Tajemnicą jest jak doszło do tej pomyłki. A oto moja teoria.
Jest sporo zdjęć willi Malczewskiego 17 z okresu Powstania. Widać na nich żołnierzy z Dywizjonu Jeleń w trakcie przerwy na papierosa. Być może Jeleń pomylił się komuś z Danielem.

Na zdjęciu od lewej: Malczewskiego 17, Malczewskiego 15.

Malczewskiego 17 i 15

Tagi

ztm (258) trafo (12) kolejka (25) powódź (12) sport (18) remont (13) samochód (25) popraw (22) panorama (21) wózek dziecięcy (19) kapliczka (19) tramwaj (157) bluszcz (18) pies (17) kot (25) pałac (15) samolot (17) staw (14) tabliczka adresowa (15) czołg (13) fort (25) film (18) 126p (12) samochód Warszawa (26) kwiat (26) kościół (59) szkoła (52) rower (42) wojsko (35) ruina (32) budowa (35) wehrmacht (29) drzewa rosną (29) gtwb (26) Ostrzelane (60) trakcja tramwajowa (61) zima (117) dziecko (111) autobus (89) drzewo (77) koń (88) śnieg (65)